Skip to main content

Veelgestelde vragen

Over de behandeling

Heb ik een verwijzing nodig voor een behandeling?

Onze praktijk is direct toegankelijk. Dit betekent dat je in de meeste gevallen zonder verwijzing terecht kunt. Neem contact op met je verzekeraar en informeer naar de polisvoorwaarden.

Wat kost de behandeling en wordt deze vergoed?

Ja, de behandeling wordt vergoed middels de basisverzekering. Ben je ouder dan 18 jaar? Dan wordt de behandeling ook vergoed maar geldt wel je eigen risico. In de overige gevallen gelden de volgende tarieven.

In welke taal word ik behandeld?

De voertaal in onze praktijken is Nederlands. We spreken ook Fries en Engels. In onze praktijken zien we veel Friestalige kinderen. Als de spraak- en taalontwikkeling in de moedertaal nog onvoldoende is, behandelen we de kinderen in het Fries.

Heb ik een vaste logopedist?

Ja. We streven ernaar dat je een vast gezicht als behandelaar hebt. Soms kan het voorkomen dat er vanwege ziekte of scholing, vervanging door een collega is.

Is behandeling aan huis mogelijk?

Ja zeker. Bij mobiliteitsproblemen vanwege ziekte of invaliditeit, kan de huisarts een verwijzing geven voor een behandeling aan huis. We komen dan bij je thuis. Ook de behandeling bij zeer jonge kinderen, in verband met eet-/drinkproblemen (preverbale logopedie) vindt vaak in de thuissituatie plaats.

Is online logopedie mogelijk?

Logopedie kun je ook online doen. Dat is erg handig wanneer je bijvoorbeeld niet naar de praktijk kunt komen vanwege werk of ziekte. Of wanneer je verder weg woont. Je krijgt van je behandelaar een uitnodiging voor een online zitting op het afgesproken tijdstip. Check vooraf je camera en geluid zodat je gelijk kunt starten!

Kan ik een telefonisch consult aanvragen?

Logopedie kan ook telefonisch. Denk hierbij aan een intake, adviesgesprek of een evaluatie. Hierdoor ben je geen onnodige reistijd kwijt en kun je laagdrempelig contact met ons opnemen. Veel zorgverzekeraars vergoeden ook een telefonisch consult. Telefonische consulten geschieden ook op afspraak.

Mijn kind krijgt ambulante begeleiding. Komt de logopedist ook op school?

De behandeling vindt plaats op de logopediepraktijk. Wanneer de overlegkosten vanuit het budget voor het cluster 2 arrangement kunnen worden betaald, komt de logopedist naar school voor overleg met leerkracht en ambulant begeleider. Voor overleg op school en rapportage aan school gelden de volgende tarieven.

Over praktische zaken

Hoe is de praktijk bereikbaar?

Er is op onze praktijklocaties parkeergelegenheid voor de deur. Alle locaties zijn rolstoel toegankelijk.

Wanneer is de praktijk open?

Bekijk de actuele openingstijden op onze contactpagina.

Is de praktijk tijdens vakanties geopend?

We zijn tijdens vakanties geopend maar hanteren aangepaste openingstijden. Kijk hier voor de openingstijden.

Wat moet ik meenemen naar de eerste afspraak?

– Verwijsbrief van je verwijzer voorzien van medische indicatie (indien de zorgverzekeraar Directe Toegang Logopedie (DTL) vergoedt, hoef je geen verwijsbrief mee te nemen)
– Legitimatiebewijs van degene die logopedie nodig heeft

Kan ik een afspraak verzetten of afzeggen?

Het verzetten of afzeggen van een afspraak kan rechtstreeks bij de behandelaar tot 24 uur van te voren kosteloos per telefoon, sms, whatsapp of e-mail. Zeg je binnen 24 uur af, of vergeet je de afspraak, dan sturen we een verzuimnota.

Is het inloopspreekuur echt gratis?

Ja ons inloopspreekuur is gratis en vrijblijvend. Wel adviseren we je om je vooraf aan te melden. Het inloopspreekuur is geen intake of onderzoeksmoment. Tijdens het inloopspreekuur kun je komen kennismaken en eventuele vragen aan ons stellen. Kijk hier voor de actuele tijden.

Ik heb een klacht, wat nu?

We doen onze uiterste best op maatwerk te leven en te luisteren naar je vraag. Is er toch iets wat je wilt melden of ben je niet tevreden? Meld dit dan altijd bij je behandelaar of de praktijkhouder, Heidi Salverda. Dan kunnen we samen kijken naar een oplossing. Daarnaast zijn we aangesloten bij het Klachtenloket Paramedici via de NVLF. Bekijk ook de informatie van de NVLF over de klachtenregeling.

Over Salverda

Doet de praktijk aan kwaliteitsbeleid?

Kwaliteit vinden wij belangrijk. Onze logopedisten staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici en volgen regelmatig na- en bijscholing. Daarnaast zijn ze lid van diverse kwaliteitskringen in de regio om ook door middel van intervisie hun kwaliteit van werken hoog te houden.

Hebben de logopedisten een verklaring omtrent gedrag?

De medewerkers hebben een verklaring omtrent gedrag (VOG).

Wordt de praktijk ook geaudit?

Salverda Logopedie neemt deel aan de vrijwillige Kwaliteitstoets Logopedie. Dit betekent dat een maal per 2 jaar een onafhankelijk auditbureau komt kijken op de praktijk of we werken volgens de nieuwste richtlijnen van de beroepsvereniging N.V.L.F. en de eisen van de zorgverzekeraars. De praktijk is de afgelopen jaren steeds met vlag en wimpel geslaagd voor deze kwaliteitstoets.

Geven jullie ook voorlichting?

We komen graag langs om informatie te geven over ons vak en wat logopedie kan betekenen, bijvoorbeeld door een scholing, een workshop of een informatie-avond. We doen dit tegen een onkostenvergoeding.

Neemt Salverda Logopedie stagiaires aan?

Eenmaal per kalenderjaar neemt de praktijk een vierdejaars stagiaire aan, mits de continuïteit op de praktijk gewaarborgd blijft. De stagiaire werkt onder supervisie van de behandelend logopedist.

Waren klanten van Salverda Logopedie tevreden?

We zijn aangesloten bij bureau Qualizorg. Zij doen onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek binnen de zorg. Ben je bij ons behandeld? Dan krijg je na afloop van het behandeltraject een uitnodiging voor een klantervaringsonderzoek (KEO). Bekijk de waardering voor Salverda Logopedie!